Discussieren kun je leren

Discussiëren
Projecten per thema

Projecten per thema

In de afgelopen 10 jaar heeft DKJL projecten georganiseerd over de meest uiteenlopende thema's.
Klik hieronder op een thema om de projecten te bekijken.

  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle. Sinds 2012 is de gemeente Amsterdam de directe opdrachtgever van dit programma. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Homodiscriminatie

    Homodiscriminatie


    Een gevoelige vraag als "Is het jouw eigen keuze op wie je verliefd wordt?", gaat DKJL niet uit de weg. We vinden het belangrijk om hier met jongeren over in gesprek te gaan en te horen wat hen bezig houdt en hoe zij hier over denken.

    DKJL heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en LHBT-rechten. Onze masterclasses zijn geschikt voor jongeren uit groep 8, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
  • Week van het Geld

    Week van het Geld


    Steeds meer jongeren steken zich in de schulden. Je hoort er niet meer bij als je niet in het bezit bent van de nieuwste smartphone, tablet of game console. Of valt dat wel mee? Feit blijft dat jongeren (10 tot 20 jaar) vroeger dan ooit met financiële verantwoordelijkheid worden geconfronteerd. Want wie betaalt de rekening van het telefoonabonnement? En wat als jonge kinderen via de tv worden verleid om aan dure sms acties mee te doen?
  • Onderwijsvernieuwing en technologie

    Onderwijsvernieuwing en technologie


    We leven in een tijd waarin de technologie razendsnel ontwikkelt. Dit heeft veel impact op de maatschappij en de wijze waarop we deze inrichten. Leerlingen worden vandaag opgeleid voor een toekomst waarvan we nog niet kunnen overzien hoe deze eruit zal zien. DKJL discussieert over de noodzaak van de inzet van technologie en de aanpassing van het onderwijs aan deze ontwikkeling.
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over een moeilijk onderwerp zoals de vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, IS en de gebeurtenissen in de Parijs? Uit angst voor heftige reacties vermijden volwassenen soms bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen hier juist over praten. En hebben een heldere en verfrissende kijk op zaken. 
  • Pesten

    Pesten


    Pesten doet pijn. Het voorkomen of aanpakken van pesten krijgt de afgelopen jaren – terecht - veel aandacht in de media en is een belangrijke maatschappelijke uitdaging. De methodiek en het lesprogramma van Stichting Discussiëren Kun Je Leren nodigt leerlingen uit om oplossingsgericht na te denken over maatschappelijke thema’s zoals pesten. DKJL stimuleert leerlingen om zélf maatregelen tegen pesten te verzinnen en escalatie te voorkomen. 
  • Amsterdammertje van het Jaar

    Amsterdammertje van het Jaar


    Het 'Amsterdammertje van het Jaar' inspireert leeftijdsgenoten én volwassenen om iets voor een ander te doen, zonder dat daar iets tegenover staat. Discussiëren Kun Je Leren en Stichting Stadmakertjes geven in samenwerking met Rabobank Amsterdam, Het Parool en AT5 met deze verkiezing vorm aan burgerschap in het onderwijs. DKJL geeft al 5 jaar op rij lessen in het kader van deze verkiezing op tientallen Amsterdamse basisscholen.