Discussieren kun je leren

Discussiëren
Mediawijsheid

Mediawijsheid

Hoe praat je als volwassene met jongeren over een moeilijk onderwerp zoals de vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, IS en de gebeurtenissen in de Parijs? Uit angst voor heftige reacties vermijden volwassenen soms bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen hier juist over praten. En hebben een heldere en verfrissende kijk op zaken. 

DKJL legt graag de vinger op de gevoelige plek en geeft jongeren een podium om hun mening te geven. Of te vormen. Want het kan best ingewikkeld zijn om een mening te vormen met zoveel informatiekanalen online, op tv, twitter, facebook en krant. Geloof jij alles wat je op social media leest? En in welke mate beïnvloeden deze beelden jouw mening? DKJL biedt ondersteuning om over de meest uiteenlopende onderwerpen te praten. Bijvoorbeeld met lessen discussiëren over een thema naar keuze of een debatbattle. Wil jij ook discussiëren met je klas of school? Neem contact met ons op! 

  • Battle van 't Vrije Woord 2016

    Battle van 't Vrije Woord 2016


    Leerlingen die opgroeien in de 21e eeuw worden overspoeld met informatie en meningen. Via sociale media staan jongeren voortdurend met elkaar in contact. In deze wereld is het belangrijk dat zij in staat zijn om kritisch na te denken over informatie die zij dagelijks onder hun neus krijgen, én hier een mening over vormen. 
  • Battle van 't Vrije Woord 2015
    • Debat_Vrije_Woord_high_0001
    • Debat_Vrije_Woord_high_0002
    • Debat_Vrije_Woord_high_0003
    • Debat_Vrije_Woord_high_0004
    • Debat_Vrije_Woord_high_0005
    • Debat_Vrije_Woord_high_0006
    • Debat_Vrije_Woord_high_0007
    • Debat_Vrije_Woord_high_0008
    • Debat_Vrije_Woord_high_0009
    • Debat_Vrije_Woord_high_0010
    • Debat_Vrije_Woord_high_0011
    • Debat_Vrije_Woord_high_0012
    • Debat_Vrije_Woord_high_0013
    • Debat_Vrije_Woord_high_0014
    • Debat_Vrije_Woord_high_0015
    • Debat_Vrije_Woord_high_0016
    • Debat_Vrije_Woord_high_0017
    • Debat_Vrije_Woord_high_0018
    • Debat_Vrije_Woord_high_0019
    • Debat_Vrije_Woord_high_0020
    • Debat_Vrije_Woord_high_0021
    • Debat_Vrije_Woord_high_0022
    • Debat_Vrije_Woord_high_0023
    • Debat_Vrije_Woord_high_0024
    • Debat_Vrije_Woord_high_0025
    • Debat_Vrije_Woord_high_0026
    • Debat_Vrije_Woord_high_0027
    • Debat_Vrije_Woord_high_0028
    • Debat_Vrije_Woord_high_0029
    • Debat_Vrije_Woord_high_0030
    • Debat_Vrije_Woord_high_0031
    • Debat_Vrije_Woord_high_0032
    • Debat_Vrije_Woord_high_0033
    • Debat_Vrije_Woord_high_0034
    • Debat_Vrije_Woord_high_0035
    • Debat_Vrije_Woord_high_0036
    • Debat_Vrije_Woord_high_0037
    • Debat_Vrije_Woord_high_0038
    • Debat_Vrije_Woord_high_0039
    • Debat_Vrije_Woord_high_0040
    • Debat_Vrije_Woord_high_0041
    • Debat_Vrije_Woord_high_0042
    • Debat_Vrije_Woord_high_0043
    • Debat_Vrije_Woord_high_0044
    • Debat_Vrije_Woord_high_0045
    • Debat_Vrije_Woord_high_0046
    • Debat_Vrije_Woord_high_0047
    • Debat_Vrije_Woord_high_0048
    • Debat_Vrije_Woord_high_0049
    • Debat_Vrije_Woord_high_0050
    • Debat_Vrije_Woord_high_0051
    • Debat_Vrije_Woord_high_0052
    • Debat_Vrije_Woord_high_0053
    • Debat_Vrije_Woord_high_0054
    • Debat_Vrije_Woord_high_0055
    • Debat_Vrije_Woord_high_0056
    • Debat_Vrije_Woord_high_0057
    • Debat_Vrije_Woord_high_0058
    • Debat_Vrije_Woord_high_0059
    • Debat_Vrije_Woord_high_0060
    • Debat_Vrije_Woord_high_0061
    • Debat_Vrije_Woord_high_0062
    • Debat_Vrije_Woord_high_0063
    • Debat_Vrije_Woord_high_0064
    • Debat_Vrije_Woord_high_0065
    • Debat_Vrije_Woord_high_0066
    • Debat_Vrije_Woord_high_0067
    • Debat_Vrije_Woord_high_0068
    • Debat_Vrije_Woord_high_0069
    • Debat_Vrije_Woord_high_0070
    • Debat_Vrije_Woord_high_0071
    • Debat_Vrije_Woord_high_0072
    • Debat_Vrije_Woord_high_0073
    • Debat_Vrije_Woord_high_0074
    • Debat_Vrije_Woord_high_0075
    • Debat_Vrije_Woord_high_0076
    • Debat_Vrije_Woord_high_0077
    • Debat_Vrije_Woord_high_0078
    • Debat_Vrije_Woord_high_0079
    • Debat_Vrije_Woord_high_0080
    • Debat_Vrije_Woord_high_0081
    • Debat_Vrije_Woord_high_0082
    • Debat_Vrije_Woord_high_0083
    • Debat_Vrije_Woord_high_0084
    • Debat_Vrije_Woord_high_0085
    • Debat_Vrije_Woord_high_0086
    • Debat_Vrije_Woord_high_0087
    • Debat_Vrije_Woord_high_0088
    • Debat_Vrije_Woord_high_0089
    • Debat_Vrije_Woord_high_0090
    • Debat_Vrije_Woord_high_0091
    • Debat_Vrije_Woord_high_0092
    • Debat_Vrije_Woord_high_0093
    • Debat_Vrije_Woord_high_0094
    • Debat_Vrije_Woord_high_0095
    • Debat_Vrije_Woord_high_0096
    • Debat_Vrije_Woord_high_0097
    • Debat_Vrije_Woord_high_0098
    • Debat_Vrije_Woord_high_0099
    • Debat_Vrije_Woord_high_0100
    • Debat_Vrije_Woord_high_0101
    • Debat_Vrije_Woord_high_0102
    • Debat_Vrije_Woord_high_0103
    • Debat_Vrije_Woord_high_0104
    • Debat_Vrije_Woord_high_0105
    • Debat_Vrije_Woord_high_0106
    • Debat_Vrije_Woord_high_0107
    • Debat_Vrije_Woord_high_0108
    • Debat_Vrije_Woord_high_0109
    • Debat_Vrije_Woord_high_0110
    • Debat_Vrije_Woord_high_0111
    • Debat_Vrije_Woord_high_0112
    • Debat_Vrije_Woord_high_0113
    • Debat_Vrije_Woord_high_0114
    • Debat_Vrije_Woord_high_0115
    • Debat_Vrije_Woord_high_0116
    • Debat_Vrije_Woord_high_0117
    • Debat_Vrije_Woord_high_0118
    • Debat_Vrije_Woord_high_0119
    • Debat_Vrije_Woord_high_0120
    • Debat_Vrije_Woord_high_0121
    • Debat_Vrije_Woord_high_0122
    • Debat_Vrije_Woord_high_0123
    • Debat_Vrije_Woord_high_0124
    • Debat_Vrije_Woord_high_0125
    • Debat_Vrije_Woord_high_0126
    • Debat_Vrije_Woord_high_0127
    • Debat_Vrije_Woord_high_0128
    • Debat_Vrije_Woord_high_0129
    • Debat_Vrije_Woord_high_0130
    • Debat_Vrije_Woord_high_0131
    • Debat_Vrije_Woord_high_0132
    • Debat_Vrije_Woord_high_0133
    • Debat_Vrije_Woord_high_0134
    • Debat_Vrije_Woord_high_0135
    • Debat_Vrije_Woord_high_0136
    • Debat_Vrije_Woord_high_0137
    • Debat_Vrije_Woord_high_0138
    • Debat_Vrije_Woord_high_0139
    • Debat_Vrije_Woord_high_0140
    • Debat_Vrije_Woord_high_0141
    • Debat_Vrije_Woord_high_0142
    • Debat_Vrije_Woord_high_0143
    • Debat_Vrije_Woord_high_0144
    • Debat_Vrije_Woord_high_0145
    • Debat_Vrije_Woord_high_0146
    • Debat_Vrije_Woord_high_0147
    • Debat_Vrije_Woord_high_0148
    • Debat_Vrije_Woord_high_0149
    • Debat_Vrije_Woord_high_0150
    • Debat_Vrije_Woord_high_0151
    • Debat_Vrije_Woord_high_0152
    • Debat_Vrije_Woord_high_0153
    • Debat_Vrije_Woord_high_0154
    • Debat_Vrije_Woord_high_0155
    • Debat_Vrije_Woord_high_0156
    • Debat_Vrije_Woord_high_0157
    • Debat_Vrije_Woord_high_0158
    • Debat_Vrije_Woord_high_0159
    • Debat_Vrije_Woord_high_0160
    • Debat_Vrije_Woord_high_0161
    • Debat_Vrije_Woord_high_0162

    Battle van 't Vrije Woord 2015


    Speak up!
     
    Leerlingen uit de tweede klas van ’t Sweelinck, Caland 2, MCO, HLW, IVKO en leerlingen uit het eerste leerjaar van ROC Westpoort werden uitgedaagd om bekende journalisten, hoofdredacteuren en politici te adviseren over de stellingen: “De media hebben een té grote invloed op de beeldvorming van jongeren.” en: “De vrijheid van meningsuiting heeft alleen zin als iedereen alles mag.”
  • Masterclass Vrijheid van Meningsuiting

    Masterclass Vrijheid van Meningsuiting


    Sinds 9/11 en de moord op Theo van Gogh heeft Discussiëren Kun Je Leren veel ervaring opgedaan met het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen. Zoals bijvoorbeeld pesten, discriminatie, homoseksualiteit en schulden. Wij zijn van mening dat nagenoeg alle thema's geschikt zijn voor een les DKJL, zolang je maar goede afspraken maakt met de leerlingen. 
     
     
  • De Battle van VRIJ West
    • IMG_4889.jpg
    • IMG_4892.jpg
    • IMG_4904.jpg
    • IMG_4905.jpg
    • IMG_4908.jpg
    • IMG_4909.jpg
    • IMG_4925.jpg
    • IMG_4937.jpg
    • IMG_4946.jpg
    • IMG_4956.jpg
    • IMG_4966.jpg
    • IMG_4968.jpg
    • IMG_4974.jpg
    • IMG_4976.jpg
    • IMG_4989.jpg
    • IMG_4990.jpg
    • IMG_4992.jpg
    • IMG_4995.jpg
    • IMG_4999.jpg
    • IMG_5003.jpg
    • IMG_5006.jpg
    • IMG_5007.jpg
    • IMG_5009.jpg
    • IMG_5011.jpg
    • IMG_5015.jpg
    • IMG_5017.jpg
    • IMG_5021.jpg
    • IMG_5024.jpg
    • IMG_5025.jpg
    • IMG_5030.jpg
    • IMG_5034.jpg
    • IMG_5037.jpg
    • IMG_5042.jpg
    • IMG_5044.jpg
    • IMG_5047.jpg
    • IMG_5051.jpg
    • IMG_5052.jpg
    • IMG_5056.jpg
    • IMG_5062.jpg
    • IMG_5067.jpg
    • IMG_5070.jpg
    • IMG_5074.jpg
    • IMG_5082.jpg
    • IMG_5101.jpg
    • IMG_5102.jpg
    • IMG_5112.jpg
    • IMG_5116.jpg
    • IMG_5123.jpg
    • IMG_5126.jpg
    • IMG_5128.jpg
    • IMG_5135.jpg
    • IMG_5145.jpg
    • IMG_5147.jpg
    • IMG_5152.jpg
    • IMG_5155.jpg
    • IMG_5158.jpg
    • IMG_5160.jpg
    • IMG_5163.jpg
    • IMG_5168.jpg
    • IMG_5170.jpg
    • IMG_5178.jpg
    • IMG_5179.jpg
    • IMG_5199.jpg
    • IMG_5201.jpg
    • IMG_5221.jpg
    • IMG_5236.jpg
    • IMG_5251.jpg
    • IMG_5259.jpg
    • IMG_5267.jpg
    • IMG_5270.jpg
    • IMG_5279.jpg
    • IMG_5283.jpg
    • IMG_5293.jpg
    • IMG_5307.jpg
    • IMG_5308.jpg
    • IMG_5316.jpg
    • IMG_5317.jpg
    • IMG_5324.jpg
    • IMG_5325.jpg
    • IMG_5328.jpg
    • IMG_5332.jpg
    • IMG_5333.jpg
    • IMG_5342.jpg
    • IMG_5345.jpg
    • IMG_5346.jpg
    • IMG_5350.jpg

    De Battle van VRIJ West


    'Pestkop: Hou op!
    Je kunt natuurlijk eindeloos vergaderen en brainstormen over oplossingen tegen pesten. Maar je kunt ook vragen aan kinderen wat je er volgens hen tegen kunt doen. Dit gebeurde tijdens de Battle van VRIJ West op 21 maart 2013. Leerlingen van 26 bovenbouwklassen uit Amsterdam West gingen in discussie over stellingen als 'Schelden doet geen pijn' en 'Als je ruzie hebt mag je slaan.'
  • Battle democratie
    • 156483_10151063447291782_1639012416_n.jpg
    • 229940_10151063473606782_172140766_n.jpg
    • 267738_10151063473861782_242445173_n.jpg
    • 281590_10151063473691782_1091505827_n.jpg
    • 293766_10151063473771782_1923369946_n.jpg
    • 307980_10151063473816782_1177771675_n.jpg
    • 318923_10151063474011782_1126264907_n.jpg
    • 39296_10151063474766782_326774823_n.jpg
    • 397222_10151063447211782_865311341_n.jpg
    • 408646_10151063474141782_1239011845_n.jpg
    • 416840_10151063473961782_250063158_n.jpg
    • 420909_10151063474066782_1583467401_n.jpg
    • 481039_10151063474841782_1974802303_n.jpg
    • 527327_10151063474326782_148560968_n.jpg
    • 532962_10151063474976782_2028256312_n.jpg
    • 581545_10151063474621782_892400539_n.jpg
    • 59603_10151063473721782_101657986_n.jpg
    • 602279_10151063474541782_212520953_n.jpg

    Battle democratie


    'STEM TERUG/VOTE BACK'
     
    In het door DKJL ontwikkelde lesprogramma krijgen leerlingen van het voorgezet onderwijs les over democratie en vrije meningsuiting. De finale van de masterclasses is de debatbattle.