Discussieren kun je leren

Discussiëren

Masterclass Vrijheid van Meningsuiting

Sinds 9/11 en de moord op Theo van Gogh heeft Discussiëren Kun Je Leren veel ervaring opgedaan met het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen. Zoals bijvoorbeeld pesten, discriminatie, homoseksualiteit en schulden. Wij zijn van mening dat nagenoeg alle thema's geschikt zijn voor een les DKJL, zolang je maar goede afspraken maakt met de leerlingen. 

 

 

spelregels

 

Daarom bespreken we eerst met hen wat de spelregels zijn. Zoals: "Luister naar elkaar", "Laat elkaar uitpraten" en: "Wees eerlijk over de feiten". Daarna vragen we: "Wat wil je leren?" En: "Wat wil je weten?" Een goede dosis relativeringsvermogen, humor en zelfspot helpen om het onderwerp wat 'lucht' te geven. Ook kunt u denken aan de inzet van een rollenspel in een discussie of debat. Een voorbeeld ziet u in het bovenstaande filmpje uit 2007 en in een uitzending van Willem Wever uit 2010.

 

DKJL leert leerlingen beter te luisteren en na te denken voordat ze iets zeggen. Ook tonen ze meer interesse in de mening en de gevoelens van anderen. Discussiëren Kun Je Leren leert leerlingen kritisch te kijken naar informatie: "Wat is waar?" en leert hen een feit van een mening te onderscheiden. Wie zich aan de spelregels voor discussiëren houdt, ziet dat elk onderwerp bespreekbaar is. In een DKJL les is ruimte voor verschil van mening.

 

Wilt u op uw school ondersteuning bij het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen? Stichting Discussiëren Kun Je Leren verzorgt op verzoek masterclasses voor leerlingen en trainingen voor docenten. Neem voor meer informatie contact met ons op.