Discussieren kun je leren

Discussiëren
Docententraining

Docententraining

Wil jij zelf DKJL lessen verzorgen aan de hand van het Lespakket? Wil je weten hoe je op een laagdrempelige manier maatschappelijke thema's in de klas bespreekbaar maakt? Of wil je inzetten op het versterken van de mondelinge taal en burgerschap van leerlingen? Wij verzorgen een training voor basisschoolleraren en docenten (voortgezet onderwijs). Ook bieden we trainingen en korte motiverende workshops en trainingen op maat.

 

De training heeft een actief karakter en bestaat uit een trainingsdag en één of meerdere terugkomdagen. Onze trainers laten je DKJL zelf ervaren, nemen het lesmateriaal door, bieden inzicht in de leerlijnen en didactische structuren, tonen videomateriaal en geven praktische tips. Ook doe je inspiratie op voor je eigen DKJL les die aansluit bij het thema dat jij bespreekbaar wil maken. De training vindt plaats op de schoollocatie of op een locatie naar wens (zoals het DKJL kantoor). 

 

Wat leer je? 

  • Je bent bekend met de DKJL didactiek en de structuur van het Lespakket. 
  • Je hebt kennis van burgerschapsvaardigheden, de referentieniveaus mondelinge taal en de DKJL leerlijn.
  • Je bent in staat om niveaus van mondeling taalgebruik te signaleren.
  • Je kunt mondelinge interactie en burgerschap stimuleren en meningsvorming realiseren bij leerlingen.
  • Je bent bekend met verschillende DKJL werkvormen waarmee jouw doelstellingen kunnen worden bereikt. 
  • Je ontwikkelt vaardigheden als coach en gespreksleider volgens de kijkwijzer leerkrachtvaardigheden van DKJL.
  • Indien gewenst doe je ideeen op voor je eigen DKJL lessen in de praktijk.

Studiebelasting:

Meerdaagse training: 12 tot 16 uur 

Praktijk: minimaal drie DKJL lessen (exclusief voorbereidingstijd en doornemen Lespakket)

Totaal: om en nabij 30 uur.

 

DKJL trainers zijn: 

Tessa van Velzen, Sietske Zweegman, Hannah Kooke, Christine van Buuren, Marije Fris of Sebastian Weesjes

 

Voor wie?

Leraren groep 4, 5, 6, 7, 8 primair onderwijs en leerjaar 1 en 2 voortgezet onderwijs 

 

Praktische informatie

We verwachten dat de deelnemers tussen de eerste en tweede trainingsdag het theoretisch gedeelte uit het Lespakket hebben gelezen en drie lessen uit het Lespakket hebben verzorgd.

 

Wat vonden anderen van deze training?

‘De mix van theorie en praktijk was er goed. Veel onderlinge feedback, uitleg en zelf oefenen. Ik heb echt nuttige voorbeelden bedacht die ik meteen kan toepassen.’

 

‘Enthousiaste trainers, hoog tempo en veel afwisseling.’

 

‘DKJL is heel eigentijds. Ik zie ernaar uit om te gaan beginnen.’

 

Programma

Dag 1:

10.00      Aanvang en kennismaking.

10.15      Wat en waarom?

10.30      DKJL zelf ervaren.

11.30      De structuur van een les.

12.15      Spelregels en doelen.

13.30      Een lesvoorbereiding.

14.45      Oefenen met het debat.

15.45      Tips voor leraarvaardigheden; waar moet ik op letten?

16.00      Einde eerste bijeenkomst.

 

Dag 2

10.00      Succesfactoren en belemmeringen.

10.30      Coöperatieve en didactische werkvormen.

11.30      Welke vragen zijn geschikt?

13.30      Thema’s en stellingen voor het debat.

15.00      Ontwerp je eigen les.

16.00      Evaluatie en afronding.

 

Meer weten? Neem contact met ons op of vraag hier een vrijblijvende offerte aan.