-
Stedelijke debatbattle
Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle. Sinds 2012 is de gemeente Amsterdam de directe opdrachtgever van dit programma. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. -
LHBTI-discriminatie
DKJL organiseert samen met Stichting art.1 onder andere de debatten Paarse Vrijdag en het mensenrechtendebat. Daar gaan we met jongeren het gesprek aan over mensen- en LHBTI rechten. Onze programma's zien wij als een unieke kans om de stem en meningen van jongeren - die wij ‘debathelden’ noemen - te horen. We willen de dialoog, de discussie en het debat op gang brengen en voortzetten.
-
Het debat #OOKIK
De internationale aidsconferentie 2018 was in Amsterdam. Met als doel: Hiv de wereld uit. Het wordt dankzij medicijnen als PrEP steeds realistischer. Toch krijgen nog steeds 1 á 2 jongeren per week de diagnose hiv. Wat is hier aan de hand? -
Het debat oma van je oma
DKJL SIGNALEERT TRENDS.
Steeds vaker vragen kinderen en jongeren aan ons: "Mogen we discussiëren over het milieu?" Veel kinderen maken zich zorgen om klimaatverandering. Hoog tijd voor een goed gesprek over: "Wat heb jij over voor een beter milieu?"
-
Week van het Geld
Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. -
Het Vrije Westen
Op initiatief van stadsdeel Amsterdam West slaan DKJL en de Vreedzame School/Wijk de handen in een tijdens het Debat van het Vrije Westen. Sinds 2017 wordt dit debat georganiseerd voor groepen 8 van Vreedzame Scholen uit Amsterdam West. De leerlingen krijgen les over thema's als identiteit, groepsdruk en mensenrechten. -
Week van de Mensenrechten
Ieder mens is gelijk, dat staat in artikel 1 van de Nederlandse grondwet én in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Maar betekent dit dat iedereen in Nederland daadwerkelijk gelijk wordt behandeld en dezelfde kansen krijgt? DKJL en Stichting art.1 gaan hierover het gesprek aan met leerlingen van het tweede leerjaar vmbo en havo. De thema's homodiscriminatie, islamofobie en xenofobie staan hierbij centraal. -
Onderwijsvernieuwing en technologie
We leven in een tijd waarin de technologie razendsnel ontwikkelt. Dit heeft veel impact op de maatschappij en de wijze waarop we deze inrichten. Leerlingen worden vandaag opgeleid voor een toekomst waarvan we nog niet kunnen overzien hoe deze eruit zal zien. DKJL discussieert over de noodzaak van de inzet van technologie en de aanpassing van het onderwijs aan deze ontwikkeling. -
Mediawijsheid
Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs. -
Pesten
Pesten doet pijn. Het voorkomen of aanpakken van pesten krijgt de afgelopen jaren – terecht - veel aandacht in de media en is een belangrijke maatschappelijke uitdaging. De methodiek en het lesprogramma van Stichting Discussiëren Kun Je Leren nodigt leerlingen uit om oplossingsgericht na te denken over maatschappelijke thema’s zoals pesten. DKJL stimuleert leerlingen om zélf maatregelen tegen pesten te verzinnen en escalatie te voorkomen. -
Amsterdammertje van het Jaar
Het 'Amsterdammertje van het Jaar' inspireert leeftijdsgenoten én volwassenen om iets voor een ander te doen, zonder dat daar iets tegenover staat. Discussiëren Kun Je Leren en Stichting Stadmakertjes geven in samenwerking met Rabobank Amsterdam, Het Parool en AT5 met deze verkiezing vorm aan burgerschap in het onderwijs. DKJL geeft al 5 jaar op rij lessen in het kader van deze verkiezing op tientallen Amsterdamse basisscholen.