Discussieren kun je leren

Discussiëren
Programma's

Programma's

Elk jaar vragen we aan tienduizend kinderen en jongeren: "Waar wil je over discussiëren?" Zo signaleren wij trends. Steeds vaker worden we gevraagd om het gesprek te organiseren over racisme en kansengelijkheid. Maar ook duurzaamheid en mentale weerbaarheid zijn belangrijke thema's. In tijden van de coronacrisis gaat het uiteraard over onze gezondheid, maar ook over financiele verantwoordelijkheid, armoede, eenzaamheid en gemeenschapszin.

 

Andere veelbesproken thema's zijn: mensenrechten, mediawijsheid en seksuele weerbaarheid. 

 

  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    De stedelijke debatbattle is een uniek evenement dat leerlingen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen en is voor volwassenen dé kans om te horen wat kinderen beweegt. In de gemeente Amsterdam staat ieder jaar een ander thema centraal. 
  • Gedeelde geschiedenis

    Gedeelde geschiedenis


    In de maand mei van 2021 organiseert het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden dialogen over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in de hedendaagse samenleving. De dialogen worden breed uitgezet binnen de Nederlandse samenleving: via interactieve live-cast uitzendingen vanuit Pakhuis de Zwijger, gesprekstafels binnen diverse maatschappelijke sectoren en het Caribische deel van het Koninkrijk. Scholen krijgen ook een eigen dialoogprogramma, namelijk: DKJL.
     
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar kinderen en jongeren zetten deze thema's structureel hoog op de agenda. DKJL praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld. Met deze programma's bereiken we scholen en gemeenten in het hele land.
  • LHBTI+ emancipatie

    LHBTI+ emancipatie


    We vinden het belangrijk om met jongeren in gesprek te blijven en te horen wat hen bezighoudt. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en LHBTI+ emancipatie. Vragen als: "Voel je je veilig op school om uit de kast te komen?" en "Gaan religie en homoseksualiteit samen?" gaan wij niet uit de weg.  
     
  • Duurzaamheidsdebat

    Duurzaamheidsdebat


    DKJL signaleert trends.
     
    Steeds vaker vragen kinderen en jongeren aan ons: "Mogen we discussiëren over het milieu?" Veel kinderen maken zich zorgen om klimaatverandering. Hoog tijd voor een goed gesprek over: "Wat heb jij over voor een beter milieu?"
     
  • Mediawijsheid

    Mediawijsheid


    Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs.
  • Amsterdammertje van het jaar

    Amsterdammertje van het jaar


    Amsterdam koestert barmhartige, vastberaden en heldhaftige jonge Amsterdammers die het verschil maken in hun omgeving, in de stad en soms tot ver daarbuiten. Met de jaarlijkse verkiezing, die mogelijk wordt gemaakt door de gemeente, geven wij kinderen en jongeren tussen de 7 en 18 jaar een podium. Échte verschilmakers die zich belangeloos inzetten voor iets of iemand anders; die goed voor de stad zorgen én voor elkaar.
  • Mensenrechten en democratie

    Mensenrechten en democratie


    Ieder mens is gelijk, dat staat in artikel 1 van de Nederlandse grondwet én in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Maar betekent dit dat iedereen in Nederland daadwerkelijk gelijk wordt behandeld en dezelfde kansen krijgt? DKJL en Stichting art.1 gaan hierover het gesprek aan met leerlingen van het tweede leerjaar vmbo en havo. De thema's homodiscriminatie, islamofobie en xenofobie staan hierbij centraal.