Discussieren kun je leren

Discussiëren
lhbti-emancipatie

lhbti-emancipatie

Gevoelige vragen als: "Voel je je veilig op school om uit de kast te komen?" en "Gaan religie en homoseksualiteit samen?", gaat DKJL niet uit de weg. We vinden het belangrijk om hier met jongeren over in gesprek te gaan, te horen wat hen bezig houdt en hoe zij hier over denken. 

DKJL heeft de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in het bespreekbaar maken van homodiscriminatie en lhbti-emancipatie. Onze masterclasses zijn geschikt voor jongeren uit groep 8, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

 

DKJL organiseert onder andere de debatten Love=Love?!, Paarse Vrijdag en het Mensenrechtendebat. Daar gaan we met jongeren het gesprek aan over mensenrechten en lhbti-emancipatie. Onze programma's zien wij als een unieke kans om de stem en meningen van jongeren - die wij ‘debathelden’ noemen - te horen. We willen op een constructieve manier de dialoog, de discussie en het debat aangaan. We gaan op zoek naar gemeenschappelijkheid en oplossingen voor een maatschappelijke uitdaging.


Door in te zetten op verbreding van kennis en meningsvorming over het thema, worden de leerlingen in de masterclasses discussiëren voorbereid op het debat. Daar brengen we leerlingen in contact met (lokale) politici, lhbti peereducators en/ of belangrijke rolmodellen. Zij delen hun kennis en ervaringen en stellen kritische vragen. Deze interactie levert waardevolle gesprekken op.

 

Debathelden komen op voor hun eigen mening en die van anderen. Ze leren in dit programma om te luisteren naar verhalen van anderen.

 

DKJL WIL BIJDRAGEN AAN EEN SAMENLEVING WAARIN IEDEREEN ZICHZELF KAN ZIJN. 

 

De jongeren die wij spreken verschillen van mening over wat de vrijheid om jezelf te kunnen zijn en de vrijheid van partnerkeuze inhoudt. De verschillen die jongeren van huis uit meekrijgen zijn enorm en ook groepsdruk speelt een rol. DKJL gaat in gesprek en op zoek naar persoonlijke ervaringen, vindt gemeenschappelijkheid en het menselijke in ieders verhaal. Debathelden met zeer diverse achtergronden leren elkaar kennen en leren dat verschillende identiteiten en botsende meningen vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan. 

 

Voor alle deelnemers aan onze programma’s wordt de blik verruimd, voor onder andere: 

  • Jongeren waarbij de eigen en of groepswaarden soms botsen met die van de docent.
  • Jongeren die niet gewend zijn om openlijk te praten over (seksuele) vrijheden en verantwoorlijkheden.
  • Jongeren die begeleiding nodig hebben bij de ontwikkeling van het moreel kompas.
  • Jongeren die een eenzijdig (vaak niet onderbouwt) beeld hebben van een inclusieve samenleving en waarbij geloof, cultuur en/ of afkomst domineren.

 

LOVE = LOVE?! BEGELEID BIJ NIEUWE INZICHTEN EN CONCLUSIES.

 

Debatheld: "Eerst dacht ik: 'Het is een ziekte', nu denk ik: 'Het zijn ook gewoon mensen'." 

 

HIERONDER EEN WEERGAVE VAN ONZE EERDERE PROJECTEN. 

  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.