Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders en leerkrachten." 
  • Voorzitter (onbezoldigd) Tessa van Velzen

    Voorzitter (onbezoldigd) Tessa van Velzen


    Tijdens Battle van Osdorp in 2010 gingen leerlingen met de politie in gesprek over de stelling: De jeugd moet meer respect hebben voor de politie. Een 11-jarige jongen zei: “Het is beter eerst een advies te  geven en een waarschuwing, ze moeten niet gelijk op hun nek springen.”
     
  • Penningmeester (onbezoldigd) Michael Roosendaal

    Penningmeester (onbezoldigd) Michael Roosendaal


    “Wat fijn als je jouw ideeën zó kunt overbrengen dat je anderen mee krijgt. Ze zijn het met jou eens omdat je duidelijk vertelt wat je vindt. Bovendien zijn jouw argumenten beter dan die van anderen. Waarom? Omdat jij beter hebt geluisterd naar anderen, omdat je de feiten beter kent en omdat je jouw gevoelens  weet over te dragen.  Dát doet DKJL.
    Niet alleen op mijn werk, maar ook in gesprekken met vrienden merk ik vaak hoe belangrijk het is om goed te kunnen discussiëren. En dat kun je eigenlijk niet vroeg genoeg leren.”
  • Secretaris (onbezoldigd) Rik Seveke

    Secretaris (onbezoldigd) Rik Seveke


    "Nederland is een democratische rechtstaat en een open samenleving. Een samenleving waarin per definitie tegengestelde ideeën bestaan.
    In mijn werk bij cultureel podium De Balie ervaar ik iedere dag hoe fundamenteel belangrijk het is voor onze open samenleving om op een goede manier bestaande ideeën te herijken en nieuwe ideeën te toetsen.