Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Initiatiefnemer Chantal Deken

    Initiatiefnemer Chantal Deken


    Onderwijskundige & algemeen directeur
     
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Lizbeth Quainoo

    Lizbeth Quainoo


    Planner
     
    “Ik kom zelf uit een land (Ghana, red.) waar het niet bedoeling is dat kinderen een mening hebben. Pas in Nederland heb ik geleerd om mezelf te uiten, en mezelf te zijn. Ik ben hierdoor een gelukkiger mens geworden. De stem van kinderen is belangrijk. Het is een fijn gevoel om deel uit te maken van een stichting die kinderen helpt om een mening te vormen over maatschappelijk onderwerpen en hun stem te laten horen.”
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Angele Bonger

    Angele Bonger


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Het leuke van DKJL vind ik, dat dankzij de spelregels en het creëren van een veilige sfeer, kinderen je ontzettend kunnen verrassen met hun argumentatie, waar ik zelf ook af en toe van leer. Ik houd ontzettend van discussiëren, maar vaak wordt discussie toch geassocieerd met iets negatiefs, terwijl je van discussie juist veel kunt leren. Over jezelf, maar ook over de ander. 
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Mireille Bruin

    Mireille Bruin


    Masterclassdocent & presentator
      
    "De wijsheid en de energie van kinderen en jongeren inspireert mij elke keer. Wat ik zo geweldig vind van DKJL is dat ze een podium krijgen en oefenen om te staan voor hun eigen waarheid en leren uit te spreken waar ze het wel of niet mee eens zijn. Dat alles is zo waardevol voor hun toekomst. Ik ben dankbaar dat ik daar een bijdrage aan mag leveren."
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Masterclassdocent & debatleider
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om onderdeel uit te maken van het publieke debat en weten dat zij maatschappelijke veranderingen te weeg kunnen brengen. 
  • Osama Khedr

    Osama Khedr


    Masterclassdocent 
     
    "DKJL heeft mij mede gevormd tot de persoon die ik vandaag de dag ben. 12 jaar geleden heb ik zelf meegedaan aan de Amsterdamse Debatbattle en werd ik tweede. Tijdens de lessen leerde ik om mijn mening te vormen en  hoe ik de ander kon overtuigen. Ik kreeg door dat mijn mening ertoe deed. Het was een boost voor mijn zelfvertrouwen. Ik krijg enorm veel energie van leerlingen die zich ontpoppen tot ware debathelden. 
  • Hannah Kooke

    Hannah Kooke


    Masterclassdocent, debatleider & strategisch adviseur   
                                                                
    "De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd. Met DKJL weten kinderen gegrond hun mening te geven, te luisteren en meer begrip voor elkaars invalshoek te krijgen. De basis is luisteren, reageren en begrijpen.
  • Kirsten Lentjes

    Kirsten Lentjes


    Projectmedewerker & regisseur
     
    "De energie van die kinderen/jongeren tijdens een debatbattle vind ik elke keer weer overweldigend. Het is fantastisch om te zien hoe zij elke keer weer het podium pakken. De debatbattle een feestje waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar écht ontmoeten, waar ze met elkaar in gesprek gaan en elkaar leren kennen. Zo ontstaat begrip voor meningsverschillen. DKJL laat zien hoe het ook kan en dat we eigenlijk helemaal niet zo anders zijn dan we soms denken."
  • Marjolein Luesink

    Marjolein Luesink


    Masterclassdocent 
     
    "Het waardevolle aan Discussiëren Kun Je Leren is dat leerlingen écht naar elkaar leren luisteren, argumenten leren te formuleren waar ze bewust over nagedacht hebben en een podium krijgen om dat wat hen bezighoudt bespreekbaar te maken. Als student aan de lerarenopleiding kwam ik er al snel achter dat er tijdens de reguliere lessen in het onderwijs vaak niet genoeg tijd is om over belangrijke onderwerpen te discussiëren met leerlingen, terwijl daar juist zoveel behoefte naar is."
  • Chevaly Main - Riebeek

    Chevaly Main - Riebeek


    Masterclassdocent, trainer en adviseur 
    "Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat ze thuis leren hoe je je verbaal goed moet uitdrukken. Ik hoorde als kind regelmatig "de volwassenen zijn nu in gesprek. Codetaal voor "kinderen praten hier niet over mee". Gelukkig weerhield dit mij er niet van om te leren argumenteren, beredeneren en discussiëren. Een passie van mij die ik graag overdraag aan de jongeren van nu. Want zij hebben de toekomst, en goede verbale vaardigheden zijn key." 
  • Mark Oomen

    Mark Oomen


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
        
    "Voordat ik onderdeel van het DKJL-team werd, was mijn ervaring met onderwijs beperkt tot het geven van rondleidingen aan schoolgroepen in verschillende musea. Hoe leuk ik het ook vind om dit te doen, na een uur of anderhalf zijn de groepen weer weg en zie ik ze nooit meer terug. Bij DKJL bouw je ècht een band met leerlingen op. Ik hou van de creatieve hersenspinsels van kinderen die bij mij lachstuipen, verbazing en ontzag opwekken.
  • Bruno Prent

    Bruno Prent


    Masterclassdocent & presentator
     
    "Wat ik zo mooi vind aan werken voor DKJL is dat we een essentiële vaardigheid aan kinderen leren die op veel plekken nog niet als essentieel erkend wordt. Als je goed kunt spreken en discussiëren, heb je een streepje voor in de rest van je leven. Ik vind het spijtig dat ik hier pas tijdens mijn studie echt diep op ingegaan ben en niet al tijdens mijn basis- en middelbare schooltijd. 
  • Joey Bosch

    Joey Bosch


    Masterclassdocent & presentator 
     
    "Kinderen en jongeren weten en kunnen veel meer dan wij volwassenen vaak denken. Ze worden soms door ons onderschat. DKJL leert ze de vaardigheden om ons,  de volwassenen, en de rest van hun omgeving te overtuigen. Met de projecten van DKJL kan ik daar een bijdrage aan leveren. Super tof! Ik geloof in de kracht van kinderen en jongeren: en daarom in DKJL." 
  • Terts Teepe

    Terts Teepe


    Masterclassdocent 
     
    "Waar volwassenen zich in sommige situaties net even wat anders voordoen, zijn kinderen altijd zichzelf. Kinderen blijven verrassen, zijn fantasierijk en creatief. Dit werk is dus nooit saai. Door al die verschillende scholen, elk met een eigen sfeer en steeds weer een nieuwe populatie, blijf je geboeid. Het is belangrijk om een luisterend oor te bieden en dat is precies wat we doen met DKJL. 
  • Margriet van Toledo

    Margriet van Toledo


    Masterclassdocent 
      
    "Ik had op school wel een DKJL-lesje kunnen gebruiken. Ik ben mijn hele leven al vrij mondig en idealistisch geweest. Ik kon al snel goed zeggen wat ik vond en wat ik wilde en dat kon dan best lomp zijn. In de loop der jaren leerde ik dat alleen hard roepen niet zo praktisch is. Luisteren bleek mij veel meer op te leveren. Nog steeds wil ik mensen vaak overtuigen van mijn ideeën en idealen maar eenrichtingsverkeer is het niet meer. 
  • Martien Verheyden

    Martien Verheyden


    Trainer nieuwe masterclassdocenten

    “Discussiëren heb ik van huis uit meegekregen. Bij mij is echt alles een discussie waard. Niets is 'zomaar'. Ik vind het erg interessant om de mening van de ander te horen. Soms daag ik de mensen om me heen uit om zo achter hun mening te komen, om er vervolgens lekker op door te discussiëren. Helaas roepen mensen vaak maar wat en kunnen zij hun standpunten niet onderbouwen met argumenten. 
  • Neil Simmons

    Neil Simmons


    Masterclassdocent 

    "Als vader van drie kinderen probeer ik iedere dag het goede voorbeeld te geven. Inhoudelijk het gesprek aangaan en met argumenten overtuigen horen daarbij. De afgelopen 20 jaar heb ik mij beziggehouden met internationale groei (business development, sales) en management (mensen en hun groei). Het over de hele wereld intensief samenwerken met mensen uit uiteenlopende culturen heeft mijn blikveld verruimd.
  • Sharon van Wageningen

    Sharon van Wageningen


    Masterclassdocent & presentator
     
    "Kinderen letterlijk een podium bieden waarop ze hun mening durven geven en onderbouwen. Niet alleen de kinderen die dit van huis uit al mee krijgen, maar juist ook de kinderen die hier minder mee in aanraking komen. Dat wil ik in de DKJL lessen te bereiken. De lessen werken verbindend, verhelderend en laten, denk ik, levenslessen voor altijd bij de kinderen achter.