Discussieren kun je leren

Discussiëren
Tessa van Velzen

Tessa van Velzen

Adjunct Directeur 

 

Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 

 

Sindsdien weet ik het: DKJL is wat ik alle kinderen gun. Een open en eerlijk gesprek, waarin leerlingen leren waar hun mening vandaan komt, deze kunnen onderbouwen en meningen van andersdenkenden kunnen incasseren.

 

Ik heb tien jaar gewerkt als onderwijsadviseur. Op veel plekken waar ik kwam, dacht ik: kunnen we hier maar leren discussiëren… En nu mag ik het doen! Vanaf 1 januari 2020 werk ik bij DKJL. Ik zie uit naar al die bijzondere nieuwe ontmoetingen.

 

 

"Ik moet vaak denken aan dat gesprek en aan oprechte en respectvolle manier waarop deze leerlingen spraken. In mijn werk als onderwijsadviseur en taalkundige kom ik vaak nu op scholen waar leerlingen onvoldoende woorden hebben hun mening te uiten, maar ook niet geleerd hebben een mening te vormen. Het gevolg is frustratie en radicale uitspraken en een leerkracht die ‘lastige’ maatschappelijke onderwerpen juist mijdt. Tegen deze, maar eigenlijk tegen alle scholen, wil ik zeggen: Ga aan de slag met DKJL!

Door de authentieke manier waarop leerlingen een podium krijgen, de wijze waarop zij een mening leren vormen over maatschappelijke onderwerpen én leren luisteren naar een ander, ontstaat er verbinding en begrip."