Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)

    Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)


    “Kinderen groeien op in een complexe wereld. Er is meer informatie in omloop, met de moderne communicatiemiddelen sta je met meer mensen dan ooit in contact en worden meningen steeds vaker in soundbites of korte digitale teksten verpakt. We merken in toenemende mate dat mensen in gescheiden werelden leven. De tegenstellingen tussen oud en jong, wit en zwart, arm en rijk lijken de laatste jaren toegenomen. En in plaats van dat de ontwikkeling van internet ons meer vrijheid heeft gegeven, lijken we steeds vaker gevangen in de bubbels en filters van gelijkgestemden.
  • Frans Walter Biegstraaten (onbezoldigd)

    Frans Walter Biegstraaten (onbezoldigd)


    "Een betere wereld begint bij jezelf. Dat is eigenlijk met alles zo. Van minder vliegen en autorijden tot respect hebben voor andere meningen en culturen. Iedereen is hetzelfde, maar ook net iets anders. Dat maakt een samenleving zo mooi en divers - stel je voor dat iedereen hetzelfde zou zijn ... hoe saai zou dat zijn? 
  • Cecelle Meijer (onbezoldigd)

    Cecelle Meijer (onbezoldigd)


    "In het publieke debat, op social media en in de gesprekken op straat duikelen meningen en feiten meer dan ooit over elkaar heen. We praten veel tegen, maar weinig met elkaar. Fake news, eenzijdige berichtgeving of tegengestelde argumenten. Waar het voor volwassenen al lastig is dat alles te wegen, is dat voor jongeren vaak een nog grotere uitdaging. DKJL geeft jongeren skills om zich hier een weg in te banen en stimuleert hen kritisch te denken én te luisteren. Hierbij worden taboeonderwerpen niet vermeden en leren jongeren om constructief het gesprek aan te gaan. Het maakt hen weerbaar, geeft ze zelfvertrouwen en stimuleert hen open te staan voor de mening van een ander. Dat vind ik ontzettend waardevol en ik draag hier dan ook graag mijn steentje aan bij."