Discussieren kun je leren

Discussiëren
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Thijs Reuten (onbezoldigd)

    Thijs Reuten (onbezoldigd)


    "Het is zo ontzettend belangrijk dat we echte interesse tonen in de ander, zonder meteen te oordelen. We zijn dat een beetje verleerd, elkaar een echte vraag te stellen."
  • Tessa van Velzen (onbezoldigd)

    Tessa van Velzen (onbezoldigd)


    "Tijdens Battle van Osdorp in 2010 gingen leerlingen met de politie in gesprek over de stelling: De jeugd moet meer respect hebben voor de politie. Een 11-jarige jongen zei: 'Het is beter eerst een advies te  geven en een waarschuwing, ze moeten niet gelijk op hun nek springen.'”
     
  • Rik Seveke (onbezoldigd)

    Rik Seveke (onbezoldigd)


    "Nederland is een democratische rechtstaat en een open samenleving. Een samenleving waarin per definitie tegengestelde ideeën bestaan.
    In mijn werk bij cultureel podium De Balie ervaar ik iedere dag hoe fundamenteel belangrijk het is voor onze open samenleving om op een goede manier bestaande ideeën te herijken en nieuwe ideeën te toetsen."