Discussieren kun je leren

Discussiëren
Tessa van Velzen (onbezoldigd)

Tessa van Velzen (onbezoldigd)

"Tijdens Battle van Osdorp in 2010 gingen leerlingen met de politie in gesprek over de stelling: De jeugd moet meer respect hebben voor de politie. Een 11-jarige jongen zei: 'Het is beter eerst een advies te  geven en een waarschuwing, ze moeten niet gelijk op hun nek springen.'”

 

"Ik moet vaak denken aan dat gesprek en aan oprechte en respectvolle manier waarop deze leerlingen spraken. In mijn werk als onderwijsadviseur en taalkundige kom ik vaak nu op scholen waar leerlingen onvoldoende woorden hebben hun mening te uiten, maar ook niet geleerd hebben een mening te vormen. Het gevolg is frustratie en radicale uitspraken en een leerkracht die ‘lastige’ maatschappelijke onderwerpen juist mijdt. Tegen deze, maar eigenlijk tegen alle scholen, wil ik zeggen: Ga aan de slag met DKJL!

Door de authentieke manier waarop leerlingen een podium krijgen, de wijze waarop zij een mening leren vormen over maatschappelijke onderwerpen én leren luisteren naar een ander, ontstaat er verbinding en begrip."