Discussieren kun je leren

Discussiëren
Wat is DKJL?

Wat is DKJL?

Discussiëren Kun Je Leren zet in op het versterken van de mondelinge taal, maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar en biedt kinderen en jongeren (6 tot 26) een podium om hun stem te laten horen.

 

Waarom?

Discussies tussen en met kinderen en jongeren zijn vaak verrassend en spontaan. Maar ze kunnen ook lastig zijn. Doordat het onderwerp gevoelig ligt, doordat kinderen moeite hebben met de Nederlandse taal, doordat kinderen graag willen praten maar vergeten te luisteren of doordat discussie kan leiden tot ruzie. DKJL helpt leerkrachten, leerlingen en ouders de vaardigheden rondom discussiëren onder de knie te krijgen. Aan de hand van actuele thema’s worden leerlingen op een speelse en constructieve manier discussievaardigheden bijgebracht.

 

dkjl maakt gevoelige onderwerpen bespreekbaar 

Steeds vaker schijnen docenten thema’s zoals de aanslagen, IS, homoseksualiteit en/of de vrijheid van meningsuiting te mijden uit angst voor heftige reacties. Leerlingen laten dezelfde angst zien: “Maar juf, als we gaan discussiëren krijgen we toch ruzie?".

 

DKJL helpt met een aanbod dat aansluit op referentieniveaus mondelinge taalvaardigheid (SLO) en past in het huidige curriculum Nederlands, maatschappijleer, sociale vaardigheden en of burgerschap. DKJL levert dus geen extra werk op, maar neemt dingen uit handen omdat een les gegeven kan worden i.p.v. een les uit de methode.

 

Leidt een meningsverschil tot een onoplosbaar conflict?

Nee. Want, discussiëren kun je leren. Wie zich aan de spelregels houdt, zal zien dat andere meningen juist erg interessant zijn. Het is 'cool' om voor je mening op te komen en nóg stoerder om, als dat nodig is, je mening te herzien. 

 

Bekijk hier onze folder.

Bekijk hier onze 'menukaart' met prijsindicaties.

 

Meer weten over de thema's die DKJL bespreekbaar maakt? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende offerte. We helpen je graag! 

 

  • Sinds 2006

    Ontstaansgeschiedenis

    Ontstaansgeschiedenis


    DKJL ontwikkelde onze directeur en initiatiefnemer Chantal Deken in de praktijk na de aanslagen op het WTC en moord
    op Theo van Gogh. Chantal studeerde onderwijskunde aan de UvA en werkte als leerkracht in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam West. Haar leerlingen voerden dagelijks discussie's die vaak escaleerden op het schoolplein.