De Universiteit Utrecht (Stark, 2017) heeft het effect van de Amsterdamse Debatbattle onderzocht. Het programma toont aan dat:
Deze effecten zijn op lange termijn meetbaar.
Opvallend is dat kinderen (groep 7) aangeven na het programma over minder burgerschapsvaardigheden te beschikken, waarschijnlijk doordat ze kritischer kijken naar hun vaardigheden en zo tot een realistischer inschatting komen. Lees hier het onderzoek.
DKJL heeft in 2013 onderzoek verricht naar het effect van de masterclasses op de mondelinge taal. Vragen waarbij leerlingen op de nameting significant hoger scoorden dan op de voormeting zijn:
Lees hier het onderzoek.
Op welke wijze draagt Love = Love?! bij aan LHBTI+ emancipatie en het bestrijden van discriminatie van de LHBTIQ+ gemeenschap? Het Onderzoekerscollectief (Kromhout en Thomassen) deed een 'mixed methods onderzoek', trok conclusies en deed aanbevelingen voor een vervolg, Dankzij het programma Love = Love?!:
Lees hier het onderzoek.
DKJL werkt aan de referentieniveaus mondelinge taalvaardigheid (SLO) en past in het huidige curriculum burgerschap, Nederlands en maatschappijleer. Het is dus geen opzichzelfstaand programma.