Discussieren kun je leren

Discussiëren
Discussie is zowel doel als middel.

Discussie is zowel doel als middel.

DKJL staat bekend om eigentijdse discussielessen (masterclasses) en eigentijdse bijeenkomsten zoals de 'debatbattle'; échte discussies met toegankelijke bijzondere gasten en authentieke gespreksleiders. We trekken graag gezamenlijk op met de school en met ouders met als doel om onze opbrengsten te verduurzamen.

 

DKJL is sinds 2017 een effectief bewezen burgerschapsmethode.

De effecten zijn op lange termijn meetbaar.

Meer over de onderzoeken vind je hier.

 

Programma’s van DKJL leveren geen duimdikke rapporten op, maar korte aftermovies en visual stories

 

Ons aanbod bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Masterclass

    Masterclass


    DKJL is een effectief bewezen burgerschapsmethode. In een DKJL masterclass leren kinderen en jongeren onder begeleiding van onze speciaal opgeleide docenten om een mening te vormen over maatschappelijk relevante onderwerpen en om anderen te overtuigen. Hierbij maken we gebruik van een door DKJL ontwikkeld lesprogramma. 
     
  • Debatbattle

    Debatbattle


    DKJL organiseert op verzoek een debatbattle op maat. Leerlingen worden tijdens dit eigentijdse debat gevraagd om elkaar, leraren, ouders en bijvoorbeeld politici te adviseren over een thema dat hen aangaat. DKJL richt zich hierbij primair op het bespreekbaar maken van actuele (soms moeilijke) thema’s. 
  • Kinderraad en kinderburgemeester

    Kinderraad en kinderburgemeester


     
    Veel gemeenten hebben jongerenparticipatie en of kindinclusie hoog op de agenda staan. Ook de gemeente Amsterdam wil weten wat kinderen bezighoudt en hoe de stad leuker en aantrekkelijker kan worden voor kinderen. Sinds 2019 heeft Amsterdam een kinderburgemeester en een kinderraad. DKJL richt de raadsvergaderingen van de kinderraad in en begeleidt de kinderburgemeester in zijn taken.
    .
  • Docententraining

    Docententraining


    Wil jij zelf DKJL lessen verzorgen aan de hand van het Lespakket? Wil je weten hoe je op een laagdrempelige manier maatschappelijke thema's in de klas bespreekbaar maakt? Of wil je inzetten op het versterken van de mondelinge taal en burgerschap van leerlingen? Wij verzorgen een training voor basisschoolleraren en docenten (voortgezet onderwijs). Ook bieden we trainingen en korte motiverende workshops en trainingen op maat.
  • Het Lespakket

    Het Lespakket


    Het Lespakket van DKJL bevat achttien lessen: vijf lessen voor onderbouw, vijf lessen voor middenbouw en acht lessen voor bovenbouw (of de eerste twee klassen van het VO). De lessen zijn flexibel inzetbaar in verschillende niveaus en zijn gekoppeld aan verschillende thema's.
  • Scholing on the job

    Scholing on the job


    Indien gewenst biedt DKJL naast een docententraining ook scholing on the job. Hierbij verzorgt onze trainer samen met de leerkracht de les in de klas. 
  • Nieuw lesmateriaal

    Nieuw lesmateriaal


    DKJL ontwikkelt op verzoek nieuw lesmateriaal dat passend is bij het aanbod van jouw organisatie.
     
    We werken samen met het CPNB voor Nederland Leest Junior. De Junioreditie van Nederland Leest 2019 was een mooi moment om een discussie te organiseren over duurzaamheid en milieu met leerlingen van groep 7 en 8 en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs. 
     
  • DKJL voor bedrijven en organisaties

    DKJL voor bedrijven en organisaties


    Bedrijven, merken en overheden willen klaar zijn voor de toekomst. Dan is het handig dat je weet wat de nieuwe generatie leuk, lekker of belangrijk vindt. DKJL biedt je de mogelijkheid om direct en ongefilterd met de (jonge) klant in contact te komen. Wij vragen hen naar hun ongezouten mening.
    Zo helpen bedrijven jongeren in het ‘leren discussiëren’ en zo komen organisaties te weten welke strategieën de generatie van morgen raakt.
  • DKJL voor een dag

    DKJL voor een dag


    Stichting Discussiëren Kun Je leren (DKJL) is in mei 2007 opgericht vanuit de gedachte dat leren discussiëren leuk en belangrijk is voor kinderen en jongeren. DKJL is een methode voor het onderwijs die leerlingen (van 6 tot 26 jaar) laat nadenken en discussiëren over actuele onderwerpen en maatschappelijke thema’s. DKJL maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Wij gunnen kinderen en jongeren de kans om op te staan en hun mening te geven. Het is voor volwassenen dé kansom te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt.