Discussieren kun je leren

Discussiëren

Over DKJL

Praat erover, maak contact, doorbreek taboes, bespreek vooroordelen

 

Stichting Discussiëren Kun Je Leren is in mei 2007 van start gegaan vanuit de gedachte dat leren discussiëren leuk en belangrijk is voor kinderen en jongeren. Het geeft volwassenen inzicht in het denken van een nieuwe generatie. Wij begeleiden ouders en leerkrachten bij constructieve gesprekken over de actualiteit en gevoelige onderwerpen. 

 

Gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken wij als partner, zodat zij jongerenparticipatie realiseren, belangrijke beleidsthema’s bespreekbaar maken en/ of kunnen bijdragen aan de opleiding van de werknemer/consument/burger van de toekomst. 

 

DKJL vereist lef, kwetsbaarheid, jezelf kunnen zijn en vertrouwen hebben; in jezelf en in de ander. Kritisch luisteren en denken zijn cruciale vaardigheden.

 

DKJL is een bewezen effectieve burgerschapsmethode. Leerlingen kunnen beter omgaan met verschillen. Vooroordelen worden voorkomen. Wat levert DKJL nog meer op? Lees hier het onderzoek.

 

Dkjl maakt maatschappelijke THEMA'S bespreekbaar 

 

Docenten mijden soms thema’s als racisme, homofobie of de vrijheid van meningsuiting uit angst voor een waardenbotsing in de klas. Ook leerlingen delen hun aarzeling met ons: “Maar juf, als we gaan discussiëren krijgen we toch ruzie?".

 

DKJL begeleidt scholen met een aanbod dat aansluit op het curriculum burgerschap/ maatschappijleer en mondelinge taal/ Nederlands. 

 

LEIDT EEN MENINGSVERSCHIL TOT EEN CONFLICT? 

 

Nee, want discussiëren kun je leren. Wie zich aan de spelregels houdt, ziet dat andere meningen interessant zijn. Het is fijn om belangrijk om voor je mening op te komen en je toont lef als je je mening herziet. 

 

Meer weten over onze ontstaansgeschiedenis?

  • Prijswinnend

    Prijswinnend


    In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"
  • Missie

    Missie


    DKJL maakt maatschappelijke thema’s bespreekbaar en biedt kinderen en jongeren een podium om hun stem te laten horen.
     
    DKJL nodigt volwassenen uit om het gesprek aan te gaan. DKJL prikkelt organisaties om naar kinderen en jongeren te luisteren en om ze vraagstukken voor te leggen die van invloed zijn op hun toekomst. Het gesprek met een nieuwe generatie stimuleert volwassenen om naar andere oplossingen te kijken en zo toekomstbestendige, duurzame beslissingen te nemen.
  • Visie

    Visie


    Praat erover. Maak contact. Doorbreek taboes. Bespreek vooroordelen.
     
    Stichting Discussiëren Kun Je Leren is in mei 2007 van start gegaan vanuit de gedachte dat leren discussiëren leuk en belangrijk is voor kinderen en jongeren. Het geeft volwassenen inzicht in het denken van een nieuwe generatie. Wij begeleiden ouders en leerkrachten bij constructieve gesprekken over de actualiteit en maatschappelijke en/ of gevoelige onderwerpen.
  • Sinds 2006

    Ontstaansgeschiedenis

    Ontstaansgeschiedenis


    DKJL ontwikkelde directeur en initiatiefnemer Chantal Deken in de praktijk na de aanslagen van 9/11 en de moord op Theo van Gogh. 
     
    Chantal studeerde onderwijskunde aan de UvA en werkte als leerkracht in de Spaarndammerbuurt. Haar leerlingen voerden dagelijks discussie's die soms escaleerden op het schoolplein.