-
Burgerschap Masterclasses
Discussiëren Kun Je Leren (DKJL) sluit aan bij de vier dimensies van burgerschap: economisch, sociaal maatschappelijk, vitaal burgerschap en politiek juridisch. Dialoog en discussie zijn zowel het middel zijn als het doel. Via de lessen bespreken de studenten verschillende maatschappelijke thema’s. De nadruk ligt op actief luisteren naar elkaar, inlevingsvermogen en communicatieve vaardigheden.
-
Dialoog gedeelde geschiedenis en racisme
In het voorjaar van 2021 organiseerde het Adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden dialogen over het slavernijverleden en de doorwerking daarvan in het heden; racisme. De gesprekken werden breed uitgezet binnen de Nederlandse samenleving: via interactieve live-cast uitzendingen, gesprekstafels binnen diverse maatschappelijke sectoren en het Caribische deel van het Koninkrijk. Scholen kregen een eigen dialoogprogramma, namelijk: DKJL. Ook na ons werk voor het adviescollege helpen wij met de dialoog over het slavernijverleden en racisme. -
Financiële verantwoordelijkheid
Hoewel geld, schulden en armoede vaak als taboe gelden onder volwassenen, hebben kinderen en jongeren deze thema's prominent op de agenda staan. Bij DKJL doorbreken we deze stilte en dat doen we niet alleen tijdens de Week van het Geld. Onze programma's bereiken scholen en gemeenten door heel het land, om een open gesprek te stimuleren en bewustzijn te vergroten.
-
Mediawijsheid
Hoe praat je als volwassene met jongeren over nieuwe media en de actualiteit? Uit angst voor felle reacties mijden sommige volwassenen bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren willen het juíst hebben over wat er speelt in de maatschappij en zijn vaak bijzonder mediawijs. -
Mentale en fysieke gezondheid
Nu de wereld lange tijd in de ban is van de coronacrisis, neemt onder jongeren de bezorgdheid toe over groter wordende verschillen tussen arm en rijk. Eenzaamheid en het gebrek aan perspectief is voor veel jongeren mentaal zwaar. Hoe blijven zij mentaal gezond en weerbaar?