Discussieren Kun Je Leren

Discussiëren
DKJL maakt actuele, maatschappelijke en gevoelige onderwerpen bespreekbaar

DKJL maakt actuele, maatschappelijke en gevoelige onderwerpen bespreekbaar

PRAAT EROVER, MAAK CONTACT, DOORBREEK TABOES, BESPREEK VOOROORDELEN

 

Stichting Discussiëren Kun Je Leren is in mei 2007 van start gegaan vanuit de gedachte dat leren discussiëren leuk en belangrijk is voor kinderen en jongeren. Het geeft volwassenen inzicht in het denken van een nieuwe generatie. Wij begeleiden ouders en leerkrachten bij constructieve gesprekken over de actualiteit en maatschappelijk gevoelige onderwerpen. 

 

Gemeenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrekken wij als partner, zodat zij jongerenparticipatie realiseren, belangrijke beleidsthema’s bespreekbaar maken en/of kunnen bijdragen aan de opleiding van de werknemer/consument/burger van de toekomst. 

 

DKJL vereist lef, kwetsbaarheid, jezelf kunnen zijn en vertrouwen hebben; in jezelf en in de ander. Kritisch luisteren en denken zijn cruciale vaardigheden.

 

DKJL is een bewezen effectieve burgerschapsmethode. Leerlingen kunnen beter omgaan met verschillen. Vooroordelen worden voorkomen. Wat levert DKJL nog meer op? Lees hier het onderzoek.

 

Dkjl maakt maatschappelijke THEMA'S bespreekbaar 

 

Docenten mijden soms thema’s als racisme, homofobie of de vrijheid van meningsuiting uit angst voor een waardenbotsing in de klas. Ook leerlingen delen hun aarzeling met ons: “Maar juf, als we gaan discussiëren krijgen we toch ruzie?".

 

DKJL begeleidt scholen met een aanbod dat aansluit op het curriculum burgerschap/maatschappijleer en mondelinge taal/Nederlands. 

 

LEIDT EEN MENINGSVERSCHIL TOT EEN CONFLICT? 

 

Nee, want discussiëren kun je leren. Wie zich aan de spelregels houdt, ziet dat andere meningen interessant zijn. Het is fijn en belangrijk om voor je mening op te komen en je toont lef als je je mening herziet. 

  • Wie zijn wij?

    Wie zijn wij?


    Stichting Discussiëren Kun Je Leren is sinds 2007 een begrip in Amsterdam en breidt zich uit over Nederland. Dit is mogelijk dankzij een team van bevlogen docenten, ambassadeurs, professionals, raad van toezicht én vele scholen, docenten, kinderen en jongeren die al jaren enthousiast deelnemen aan onze programma's.
  • Missie

    Missie


    DKJL maakt maatschappelijke thema’s bespreekbaar en biedt kinderen en jongeren een podium om hun stem te laten horen.
     
    DKJL nodigt volwassenen uit om het gesprek aan te gaan. DKJL prikkelt organisaties om naar kinderen en jongeren te luisteren en om ze vraagstukken voor te leggen die van invloed zijn op hun toekomst. Het gesprek met een nieuwe generatie stimuleert volwassenen om naar andere oplossingen te kijken en zo toekomstbestendige, duurzame beslissingen te nemen.
  • Sinds 2006

    Ontstaansgeschiedenis

    Ontstaansgeschiedenis


    DKJL ontwikkelde initiatiefnemer Chantal Deken na de aanslagen van 9/11 en de moord op Theo van Gogh. 
     
    Chantal studeerde onderwijskunde aan de UvA en werkte als leerkracht in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam West. Haar leerlingen voerden dagelijks discussies die soms leidden tot ruzie. "Ik gaf dan een 'preek'. Maar er kwam geen verandering. Ik besloot de rollen om te draaien en vragen te stellen. De moraal kwam vervolgens uit de groep."